12 Aralık 2008

Last FM




(MADONNA - MUSIC)

uzun zaman önce karar vermiştim last.fm i bildiğim kadarıyla anlatacağım bir yazı yazmaya..
bir dönem pek çok arkadaşıma tavsiye etmiş, bizzat öğretmiştim tek tek hepsine..
ama sonra unuttum yazacağımı..
şimdi yine bir arkadaşım da last.fm li olunca hatırladım ve hemen ertelemeden yazıyorum bu kez :)

last.fm ile ben 2006 yılının yazında tanıştım kardeşim sayesinde..
ve o gün bugündür, evde ve işyerinde ne dinliyorsam istatistiklerime giriyor..

o zamanlar site Türkçe olmadığından ve ben de ingilizce ve teknoloji özürlü bir kadın olduğumdan last.fm in benim istatistiklerimi tutması ve radyosu dışında hiç bir özelliğini anlamamış ve dolayısıyla faydalanmamıştım..
bu yıl Türkçeye de çevrilince işte bu site en sevdiğim site haline geldi..

müziksiz yaşayamayan benim gibiler için yok yok sitede..

kısa kısa değinmeye çalışacağım bazı özelliklerine..

İstatistik, Listeler : bu zaten muhteşem bir özellik.. üç farklı istatistik sunuyor bizlere: sanatçı, albüm ve şarkı bazında.. ben 2.5 yıldır last fm üyesi olarak hemen bakıyorum istatistiklerime:

Sanatçılarım gördüğünüz gibi 6913 kez dinlediğim Rammstein başta gidiyor :)

Albümlerim e baktığmda ise ilk sırayı Rammstein ın Mutter albümünün aldığını görüyorum :)

Şarkılarım a sıra geldiğinde, 1104 kez dinlediğim Rammstein a ait Sonne şarkısını görüp:) bu üçlü istatistike göre benim tam bir Rammsteinkolik olduğumu anlayabilirsiniz..
Ayrıca bu İstatistikleri 5 farklı zaman dilimini kapsayacak şekilde de görebiliyorsunuz:
Son 7 gün, Son 3 Ay, Son 6 Ay, Son 1 Yıl ve Toplam..
böylece sadece toplama bakıp bir değerlendirme yapmanın dışında son aylarda müzik zevkinizde meydana gelen değişimleri de görebilirsiniz :)

Dinlediğim Parçalar: şu an ne dinliyorsanız anında last fm in sayfalarına yansıyor bu bölümde.. benim bloguma koyduğum kod sayesinde yıllardır sağ tarafta "Duvarda Yankılananlar" bölümünde son dinlediğim 5 şarkı hep görünmekte.. şu an ne dinlediğinizden, siteye ilk kayıt olduğunuz anda ne dinlediğinize kadar tarihi ile kayıtlı bulunmakta tüm şarkılar..

bu bölümde bikaç güzellik daha var:
mesela şu an dinlediğiniz şarkı ekranda adı göründüğü anda, şarkının üstüne tıklıyorsunuz ve şarkının sayfasına gidiyorsunuz. o sayfada şarkı hakkında bilgilere: hangi albümlerde yerladığı, senin kaç kez dinlediğin, o şarkıya en benzer şarkılar vs.. bilgilerin yanısıra, tam o anda yani sizinle aynı anda dünyada kimlerin o şarkıları dinlediğini görüyorsunuz ve o kişilere de ulaşabiliyorsunuz. ya da o şarkıyı bugüne kadar en çok dinleyen kişilere ulaşabiliyorsunuz..
aynı şekilde şarkının değil de sanatçının üzerine de tıklarsanız, sanatçı hakkında bilgilere, albümlerine, en çok dinlenen şarkılarına, en çok kimlerin dinlediğine ayrıca ona benzer diğer sanatçıların listesine de ulaşabiliyorsunuz..

ayrıca her şarkının sayfasında, o şarkının ilk 30 saniyesini dinleyebiliyorsunuz..

Etkinlikler: istediğiniz şehirde gelecekteki planlanmış konserleri, bu konserlere kimlerin katıldıklarını görebiliyorsunuz.. her ne kadar 2008 yılı festivallerin yapılmadığı bir yıl olsa da ülkemiz açısında yine de cazdan metale kadar tüm müzik türlerinde dünyadaki tüm konser bilgilerine ulaşabiliyorsunuz..

Arkadaşlar: istediğiniz üyeleri arkadaş listenize ekleyebiliyorsunuz, tabi ki o da kabul ederse :)

Komşular: işte uzun zamandır en sevdiğim bölüm.. her hafta sizinle aynı şarkıları dinleyen 60 kişi sizin komşunuz oluyor.. komşularınıza müdahale edemiyor yani seçemiyorsunuz.. ve her hafta yenileniyor sizin 60 komşunuz.. böylece sizinle aynı türde müzik dinleyen başka ülkelerden komşularınızın listelerine göz atıp bilmediğiniz yeni gruplar, hatta o ülkenin yerli gruplarını falan dinleme ve keşfetme şansınız oluyor..

Gruplar: kendiniz grup kurabilir veya kurulmuş gruplardan istediğinize üye olabilirsiniz..

Günlük: malum zaman problemli bir kadın olarak kendi bloglarıma yazı yazmaya zor zaman bulduğumdan bu bölümü hiç kullanmıyorum .. ama günlük olarak kullanıp yazı yazabileceğini bir bölümü de var last fm in.
şimdiye kadar anlattıklarım kişisel bölümler..

bunun dışında genel bölümler de var..
müzik.. klipler.. listeler.. radyo..

her hafta lastfm genel listeler açıklıyor, o haftanın en çok dinlenilen favori sanatçıları şarkıları üzerine.. yükselişe geçenler, düşüşe geçenler, yeni çıkanlar.. vs.. ve tüm bunları bile istatistiksel olarak sunuyor.. mesela yüzde kaç yükselişte gibi..

sanatçılar, albümleri, şarkıları hakkında da genel bilgilere ulaşılıyor..

Türkçe sitesi daha yeni olduğundan belki Türkçe şarkılarda eksikleri çok fazla olabilir sitenin ancak yabancı şarkılarda ben bugüne kadar ne istersem buldum gibi bir şey..

bilgi edinme ve yeni sanatçılar şarkılar keşfetmemi tamamen bu siteye borçluyum..
bazı şarkıların tamamını da ücretsiz ve yasal olarak indirebiliyorsunuz.. genelde yeni çıkmış tanınmak isteyen sanatçıların şarkıları oluyor gerçi :)

ve son olarak radyosundan bahsetmek istiyorum..
Radyo: bölümüne girdiğinizde pek çok seçeneğiniz mevcut... müzik türüne göre bir seçim yapıp radyo dinleyebilirsiniz.. mesela: hard rock etiketini seçerek sadece bu tarz müzik dinleyebilirsiniz..
komşularınızı dinlediklerini dinlemek isterseniz komşularımın radyosunu çal diyorsunuz :)
veya aynı şekilde arkadaşlarınızın radyosunu çalabilirsiniz..
veya sadece sevdiğiniz sanatçı(ları)n adını yazıp, sadece o sanatçının ve ona benzer sanatçıların şarkılarını dinleyebilirsiniz..
veya kendi müzik listenizi oluşturabilir, kendi radyonuzu dinleyebilirsiniz..
veya tek bir kişiyi seçer onun radyosunu dinlersiniz.. mesela "yedincioda radyosu çal" demek mümkün..
radyonuzu dinlerken çalan şarkıyı beğendiyseniz, sevdim diye işaretleyebilir, sevmediyseniz değiştirip bir sonraki parçaya geçebilirsiniz.. yani beğenmediğiniz bir şarkıya katlanmak zorunda değilsiniz radyo dinlerken.. hatta "bunu bir daha asla çalma" diye seçim şansınız bile mevcut..
aklıma gelenler şimdilik bu kadar..
ama site bu kadar değil elbette..
ben kendi kullandığım bölümlerini yazabildim ancak..

müziksiz yaşayamayanlara yine her zamanki son bir sözüm var benim..
evet heryerde müzik dinleyebilirsiniz..
herşeyi yaparken müzik dinleyebilirsiniz..
ama sakın herkesle müzik dinlemeyin :)


13 yorum:

dark... dedi ki...

Benim hayatimada lastfm I sen sokmustun..sonsuz tesekkurler..cok keyif aldigim bir site haline geldi...

Adsız dedi ki...

Rammstein senin bu müptelalığını görmüş müdür acep guzuuuuuum??? ;)

egemavisi dedi ki...

Radyo seçenekleri güzelmiş. Yeni eğlenceler yelken açıyorum. Teşekkürler.

Adsız dedi ki...

evet bu site önemli bir site. neden dersen: ben kilometrelerce uzaktan, senin her akşam dinlediğin şarkılarına göre, psikolojik durumunu çözüyorum.

Müşkülpesent dedi ki...

Benim hayatımada sen soktun bu Lastfm'i bence bunlardan komisyon almalısın. :)

beenmaya dedi ki...

cıngılı hala aynı mı ama benim kafamda eskiden kalma aynı şey çalıyor sürekli :))

Adsız dedi ki...

bi devrim niteliğinde bu site!
her nekadar o basit, kullanışlı eski halini özlesem de...

Adsız dedi ki...

ne diyebilirim ki sayfanızdaki en güzel şey benim gördügüm esrarlı gözler.......

Adsız dedi ki...

şu an tan atma vakti..
dışarısı günle buluşuyor..
hastanede nöbetçiyim..
ve blogunuzla meşgulumm ..


ben özgürlüğün değerini GATA da okuduğum yıllarda anladımm
...hem asker hem doktor yetiştirdiğini iddia eden ama sakat tipler dışında hele o dönemin yoğun askeri disiplini altında yarım insancıklar mezun eden GATA...
doğaya insana hayvana ..canlı cansız herşeye .. yaşama dörtelle sarılmanın değerini.. tad almadan geçen zamanın kayıp olduğunu ve tekdüze zevk vermeyecek hiçbir ortama tahammül etmememi o baskı ve aşırı disiplin ortamı öğretti bana..
ayrılıp yeniden tıp okudum..
falan..
ama.. şuan yerimde duramıyorsam.. içimde ki kıpırtıyı o günlere borçluyum..


siz ASKERİyede okumadığınıza göre bi şekilde bana hissettirdiğiniz.. bu ANI YAŞAMA ve ERTELEMEME hastalığına nerde ve nasıl yakalandınız..
sanki bi şeyler dürtüyor diimii ....sizi
yazmaya dinlemeye seyretmeye dokunmaya paylaşmaya ve hayatı olabildiğince farklı yanlarından koklamaya ...

bana hissettirdikleriniz özetle bunlar ..

ilk dürtü nasıl geldi...
niye çoğu insandaki gibi sizde de törpülenmedi..
bi çok arkadaşım .. üniversite yıllarında ki duruşlarından çoook ötelere savruldular hem fiziki olarak göbekleriyle hem de ruhen aldıkları kilolarla... evde dizi seyreden .. amaaan.. gitmesem de yapmasamda olur la.. başlayan bi süreci ve devamını yaşıyorlar..
ve daha çok ev daha ve daha pahalı araba vs...

benide hiç değişmememle yadırgıyorr biçoğu...
peki siz nasıl korudunuz amatör kalabilmeyi ..

sizde hissettiklerimm bunlarr işte ...
yanılıyomuyum..
kimbilir..
yaşam..

ARZUM dedi ki...

her geçen gün daha çok şaşırtıp,etkiliyorsun beni::)
ne derin kızsın sen ya:)

ARZUM dedi ki...

yazını okurken download ettiğim muzikle Rammstein dinlemeyi beklerken karsıma madonnanın cok sevdiğim bu sarkısı cıkınca da şasırdım bak:: ama pek de sevindim::)
hey mr dj:::)))music::))

efrasiyab dedi ki...

radyolar iidir. koca şehirlerde insanların yalnızlıklarını paylaşır. radyo 3 te iidir. hepsi iidir. öyle işte.

Adsız dedi ki...

Google'dan teomaon yazıp gorsellerine bakınca 3. sayfa gordum seni..
:)